Tips voor een nieuwsbrief

Onderwerpregel als lokmiddel

Voor je nieuwsbrief is de onderwerpregel het lokmiddel waarmee je je lezer wat ‘lekkers’ voorhoudt. Hou dat beeld eens in gedachte wanneer je de tekst schrijft.

Actief taalgebruik

Passief: Veilge straten worden gewaardeerd door de ouders.

Actief: Ouders waarderen veilige straten.

Merk je het verschil? Zo’n actieve zin – dus zonder ‘worden’ – is veel sterker.

Wees helder

Je hebt slechts een paar woorden ter beschikking om de ontvanger van jouw nieuwsbrief te overtuigen dat hij verder moet lezen. Maak daarom goed duidelijk over welk onderwerp jouw bericht gaat.

Prikkel de nieuwsgierigheid

Mensen zijn nieuwsgierig. Daar kun je op verschillende manieren op inspelen.

  • Stel een vraag. Wil jij veiligere straten voor jouw kinderen?
  • Poneer een stelling. Meer gemoedsrust met veilige straten.
  • Maak een lijst. 10 tips voor veilige straten.
  • Kondig iets nieuws aan. Nieuwe inzichten over veilig verkeer.
  • Begin met ‘Hoe…;. Hoe maak je een straat veilig?

Hou het kort

Nee er is geen maximaal aantal woorden of tekens waaruit je onderwerpregel mag bestaan. Probeer het alleen wel zo kort mogelijk te houden. Schrap overbodige woorden en schrijf getallen in cijfers. Voorkom dat de onderwerpregel in de inbox wordt afgebroken.

Verplaats je in de lezer

Bovenstaande tips zullen je helpen bij het schrijven van goede onderwerpregels. Maar het beste advies is jezelf verplaatsen in je lezer. Ga in de stoel van de ontvanger zitten en vraag je af wat je dan zou willen lezen. Wat trekt je aandacht en wat prikkelt om verder te lezen? Blijf je continu verdiepen in je doelgroep!

 

Tekst geinspireerd op dit artikel